Generalforsamling 2022
Der var stor tilslutning til årets generalforsamling.
Vi fik valgt ny næstformand :Kirsten Lindberg.
Referat fra ordinær generalforsamlingen den 8. marts 2022.
Generalforsamlingen blev afholdt i klubben.
Tilstedeværende fra bestyrelsen: Bjørn Mathiasen, Finn Grønborg, Carsten Medom Madsen, Torben Hansen, Ellen Nielsen,
Fraværende: Søren Bader og Karin Büchler grundet sygdom.
Valg af ordstyrer og referent
Formanden indledte generalforsamlingen med at byde velkommen til de ca. 40 af klubbens medlemmer, som var mødt op, og fortalte herefter lidt om klubbens historie.
Klubben har desværre mistet 2 medlemmer, Jørgen Thorsen og Villiam Booth Stengaard. De blev begge mindet med 1 minuts stilhed.
Herefter foreslår Bjørn, at Jørgen Spetzler bliver valgt til ordstyrer. Jørgen bliver valgt og tager ordet.
Jørgen kontrollerer om generalforsamlingen var lovligt indkaldt – det var den, og generalforsamlingen kan fortsætte. Ordet gives igen til formanden til punkt 2.
Formandens beretning
Da 2021 var et corona år med en del nedlukninger og restriktioner, så har aktiviteten ikke været helt som normalt. I foråret blev nedlukningstiden brugt til at få klubbens baderum og køkken renoveret.
Dette var nødvendigt, da der var kommet skimmelsvamp. Der blev også frisket op med maling af kondirum og omklædningsrum.
Der har været afholdt 2 x runde fødselsdage. Den planlagte fødselsdag for 2020 fødselarer blev aflyst grundet corona, men blev i stedet afholdt den 12. juni 2021 og fødselarer fra 2021 blev fejret den 16. oktober 2021.
Da klubben under corona desværre har lidt samme skæbne, som mange andre klubber har oplevet – nemlig medlemsnedgang, så der lød en opfordring fra formanden til de fremmødte, om at fremhæve klubbens mange gode tilbud til venner, kollegaer m.v.
Antallet af aktive/passive medlemmer i 2019 var 182 – i 2020 159 – i 2021 151, og når vi kigger på aldersfordelingen, så er der 3 medlemmer under 40, 14 mellem 40-59, 19 mellem 60-69 og 40 +70.
Så der skal ske noget, hvis klubben på sigt skal overleve.
Kortturstyrmandskurset annonceret i 2021 blev aflyst, da der manglede tilmeldinger. Der vil blive indkaldt til et nyt i 2022. Der blev opfordret til, at hvis medlemmerne ønskede at komme på ro relevante kurser, så tag en snak med bestyrelsen.
På trods af nedlukninger, så var der alligevel blevet roet 39.375 km på vandet, hvoraf 17 medlemmer havde roet mere end 1000 km. Der var også roet mere end 7000 km i ergometer.
Der var herefter en stor tak til de medlemmer, der havde ydet en ekstra indsats ud over at betale deres kontingent – til medlemmerne at værftsholdet med vedligehold af både m.v. – Peter Honore for arbejdet med at styre idrætsmærkerne, til Søren Jacobsen for gymnastikundervisningen – Til Thyge og Knud Erik, som er idrætsmærkedommere – Carsten og Jette for det store arbejde med at instruere nye roer – til Kirsten og Lars for rospinning – Frede for arbejdet med at installere E-roning – Jønne, Steen og Kimie for hjemmeside, rokort og Facebook – Niels, Elsebeth, Kristine, Thyge, Bent og Lars for sangaften. Tak til alle dem der giver en hånd med, når der bedes om hjælp.
Også en tak til bestyrelsesmedlemmerne for et godt samarbejde.
Beretningen sluttede med en opfordring – selvom solen skinner og indbyder til ture på vandet, så vær forsigtig, husk at tage telefonen med – husk vandet er stadigvæk koldt.
Jørgen tog ordet – er der kommentar til formandens beretning?
Torben Bach havde kommentar vedr. hvervning af nye medlemmer – her blev henvist til punk 10 – eventuelt.
Der var ingen der stemte imod, så beretningen blev godkendt.
Ordet blev givet til Finn til punkt 3
Fremlæggelse af regnskab
Regnskabet for Roklubben var omdelt til de fremmødte medlemmer, så alle kunne følge med ved gennemgangen.
Regnskab var underskrevet af bestyrelsen og revideret og underskrevet af de 2 revisor Kristine Bie og Inge-Lise Hermann
Indtægterne i 2021 var ikke så store som i 2020 – dette skyldes fald i medlemskontingenter og fald i indtægter fra arrangementer. Den primære drift efter afskrivninger gav et underskud på 83.496,22 kr., men heldigvis havde klubben fået sponsorater/gaver fra blandt andet Fredericia Kommune, Fynske Bank, Nordea Fonden, tilskud til E-roning fra DIF m.v. så årets resultat af ordinær drift blev vendt til et overskud på 79.884,28 kr.
Aktiver (værdien af klubhus, både, inventar og bankbeholdninger) og passiver (klubben har ingen gæld) blev gået igennem, så klubbens egenkapital endte på kr. 3.700.87,63
Jørgen tog ordet – er der kommentar til regnskaberne?
Peter Honore gav ros til Finn for det store arbejde og alle klappede,
Da der ikke var yderligere kommentar, så blev regnskaberne godkendt.
Jørgen gav hermed ordet til Finn igen til punkt 4
Forelæggelse af budgetforslag
Budgettet var blevet omdelt sammen med regnskaberne, så alle fremmødte kunne følge med ved gennemgangen.
Et budget er jo et kig i krystalkuglen og dermed lavet ud fra forudsætninger.
Finn fortalte om forudsætningerne. Kontingenterne var uændret så med 2021 tal. Drift indtægter, her var en forsigtig optimisme, da der håbes på indtægter fra flere arrangementer og udlejning af lokaler. Drift udgifter – vi skal være sparsomme og kun afholde de nødvendige udgifter.
Der ligger en nødvendig investering på ca. 50.000 til udskiftning af vinduer med råd. Her håbes på tilskud fra Kommunens klimaskærm pulje.
Der er en forventet udgift til ventilation og vask/maling af loft i bådhallen til max kr. 50.000, her vil der også ansøges om tilskud fra Kommunens klimaskærm pulje.
Der er også indlagt en forventet gave fra støtteforeningen ”gamle Fredericia roer”, som i år kan fejre 90 års fødselsdag, og i den anledning agter at give en gave til klubben på kr. 90.000.
Budget for 2022 ender med et lille underskud på 28.587 kr. Man kan normalt ikke have et budget, som giver underskud, men da klubben havde et overskud på 79.884 kr. sidste år, og da klubben ikke har gæld, så blev budget 2022 godkendt af forsamlingen.
Herefter til punkt 5
Behandling af indkomne forslag
Bestyrelsen havde ikke modtaget forslag, så generalforsamlingen blev herefter midlertidig stoppet til pause med servering af kaffe og kage.
Efter pausen blev generalforsamlingen genoptaget, og herefter til punkt 6
Valg af bestyrelse
Den eneste fra bestyrelsen der var på valg og som ikke ønskede genvalg var punkt 6.2. næstformanden Torben Hansen. Bestyrelsen havde en kandidat til posten, Kirsten Lindberg. Der var ikke modkandidater fra lokalet, så Kirsten blev valgt til ny næstformand.
Tak til Torben for indsatsen i bestyrelsen og velkommen til Kirsten.
De 3 andre der var på valg punkt 6.3. Kasserer Finn modtog genvalg.
Punkt 6.5. Rochef Carsten modtog genvalg.
Punkt 6.7. Materialeforvalter Søren modtog genvalg.
Herefter videre til punkt 7
Valg af revisorer
Da alle revisorer og revisorsuppleant er på valg hvert år, så skulle der stemmes om alle 3.
Punkt 7.1. Revisor Kristine Bie modtog genvalgt
Punkt 7.2. Revisor Inge-Lise Hermann modtog genvalgt
Punkt 7.3. Revisorsuppleant Inge Langhave modtog genvalgt
Herefter videre til punkt 8
Valg af fanebærer
Fanebærer er også på valg hvert år, men Keld K. Andersen modtog også genvalg
Herefter videre til punkt 9
Uddeling af udmærkelsestegn
Carsten indleder med at fortælle om arbejdet med at finde ny leverandør af sølv årer, som ved levering viste sig at være lavet af guld. Klubben har nu et lager af 100 guld årer, og da der kun uddeles en om året, så klarer vi os lidt endnu. Da den nye levering af sølv årer endnu ikke er modtaget, så blev der kun uddelt 1 guld åre, som blev overrakt til Steen Houborg for de km 2696 har havde roet i 2021.
Der var 16 medlemmer, som skulle have haft en sølv årer – de havde roet mellem 1027 km til 2143 km. Så godt klaret af de flittige roer, som må være tålmodig lidt endnu.
Der skulle uddeles et udmærkelsestegn for ergometer roning over km 1000 til Poul Erik Andersen, som havde roet km 1538. Poul Erik var ikke til stede, så det vil blive overrakt ved lejlighed.
Herefter uddeler Peter Honore idrætsmærker – 34 stk. i alt.
Der var 2 medlemmer der fik guld 1 – 31 medlemmer fik mellem guld 2 – guld 46 og Peter selv fik guld 55.
Tillykke til alle med deres udmærkelsestegn.
Herefter videre til punkt 10
Eventuelt
Her havde Bjørn en del punkter til debat.
Det første punkt omhandlede rekruttering af nye medlemmer til klubben. Der var en livlig debat om hvad der skulle til. Bestyrelsen har fået lavet 2 bannere, som bliver hængt op på klubhuset, så alle der går forbi måske bliver nysgerrige. Der er planlagt åbent hus arrangementer den 8. og 9. maj, som vil blive annonceret. Rochef Carsten er tovholder på den gruppe der skal arbejde videre med hvilke tiltag der skal forsøges. Så er du fuld af gode ideer, så henvend dig til Carsten.
Der blev også nævnt, at der er mange klubber i klubben. Det kan i forbindelse med nye medlemmer måske virke lidt forvirrende – er det en sluttet kreds? Må man komme og deltage? Hvad gør man for at blive en del af det fællesskab?
Så er vi efterhånden blevet for sammenspiste i klubberne i klubben, så hvad gør vi fremover, så nye medlemmer ikke kommer til at stå uden for fællesskabet. Skal de gøres officielle, være mere organiserede eller skal der være en tovholder?? Tænk over det og tag fat i Bjørn hvis du har en ide.
Det kan oplyses her, at støtteforeningen ”gamle roer” altid søger nye medlemmer, og man behøver ikke at være gammel. Det koster kr. 200 om året i kontingent. Hvis du vil være med, så henvend dig til Jørgen Spetzler.
For at få mere gang i E-roning og til evt. instruktion til nye medlemmer, så søges der også medlemmer, som vil oplæres til hvordan systemet virker. Tag gerne fat i Frede, hvis du vil være en del af det.
Da værftsholdet har mange opgaver, og bruger meget tid op opgaverne i vinterhalvåret, så kunne de godt bruge flere medlemmer. Så hvis du har lyst til at være med til at vedligeholde materiel m.v. så henvend dig til Materialeforvalter Søren Bader eller et medlem af værftet.
Da vi under Jønnes sygdom har fundet ud af, at vi er ret sårbare med hensyn til vores IT systemer, hvor vi er meget personafhængige. Bestyrelsen har været nødt til at få hjælp af Jønnes søn Bo til hjemmesiden. Klubben takker Bo mange gange for hans hjælp. Jønne er heldigvis i stor bedring nu, og kan igen varetage hjemmesiden.
På sigt skal der laves en ny hjemmeside, hvor der gerne skulle være mindst 2 fra klubben som administrator. Vi er også sårbar med hensyn til Rokort, som administreres af Steen og vi har Kimie som administrerer Facebook.
Da bestyrelsen gerne på sigt vil være mindre personafhængige, så efterlyser vi medlemmer, som har interesse i IT systemer og gerne vil være medadministrator og være med til at opbygge en ny hjemmeside. Tag her kontakt til sekretær Ellen.
Da der ikke var flere emner til debat, så overrakte Bjørn en gave til Torben, som tak for sin indsats i bestyrelsen og bød velkommen i bestyrelsen til Kirsten Lindberg.
Derefter en tak til Jørgen Spetzler for at være ordstyrer.
Generalforsamlingen sluttede med et længe leve og hurra for klubben.