Generalforsamling i Fredericia Roklub 5. Marts 2025
Onsdag den 5. Marts var der indkaldt til ordinær generalforsamling i Fredericia Roklub
Jørgen Spetzler blev valg til ordstyrer og gav derefter ordet til Formand Per Jørgensen
Kasserer Finn Grøndborg var sygemeldt og i hans fraværd fremlage Bjørn Mathiasen regnskabet , og bugetforslag for det kommende år.
Valg af bestyrelsesmedlemmer: Genvalg af Formand :Per Jørgensen – Sekretær: Ellen Nielsen – Rochef: Carsten Medom Madsen – Husforvalter:Inge Langhave – Matrialeforvalter: Ove Jensen.
Næstformand : Kirsten Krogh Top ønskede ikke genvalg ny næstformand. Johannes Bitsh Pedersen.
Kasserer:Finn Grøndborg ønskede at holde på grund af sygdom, har været kasserer i 26 år han bliver erstattet af Jørgen Bruun Larsen.
Ca. 50 medlemmer var mødt op for at følge generalforsamlingen
I pausen serverede Roklubben kaffe og kage-
Og så var der uddeling af “sølvårer” ( gives for roere som har roet over 1000 km på vandet) og en ny nål for 1000 km i ergometer.
Til sidst uddelte Peter Honoré gymnastik nåle, ialt havde 35 medlemmer fortjent en nål.
Bestyrelsens Beretning for 2025.
Bestyrelsens beretning.
Velkommen:
Kære ro-kammerater
Fredericia Roklub
Velkommen til Fredericia Roklubs generalforsamling 2025
Farvel til følgende rokammerater:
Siden sidste generalforsamling har vi desværre sagt farvel til to af vores mangeårige rokammerater:
Jan Jensen gik bort den 26. august Han har i den grad sat sit præg på Roklubben gennem sit mangeårige medlemskab af klubben.
Jan var en del af besætningen på den 4er som vandt Junior EM i 1967 i Ratzeburg. Besætningen bestod desuden af Lars Elkjær, Torben Sørensen, Stig Ravn og styrmand Svend Jensen. Det tydelige bevis er billedet på væggen bag døren i gangen og platten derovre.
Jan har desuden som kunstner sat sit præg på klubben. I det tidligere klubhus der brændte i 1989 havde Jan kreeret et maleri på væggen over brændeovnen. Det viste som jeg har fået forklaret 4 årelade der drejede hver sin retning. Forsikringen betalte erstatning for kunstværket som Jan gjorde krav på.
Til gængæld kreerede Jan det maleri der hænger på væggen her..
Jan malede desuden Åren til klubbens 100års jubilæum i 2024 og kreationen på væggen i bådhallen.
Regner Kvalman gik bort den 17. januar.
Regner kom altid til dig med godt humør og gik altid ind til dig med træsko på. En fornøjelig ro-kammerat der spredte glæde. På langture skulle holdet altid holde sig tæt på kysten da Regner ikke kunne tisse fra båden men skulle i land. Trods sygdom i den sidste til hold Regner humøret til det sidste.
2 rokammerater der vil være savnet og mindet.
Skal vi rejse os og mindes Jan Jensen og Regner Kvalman og Helmer Nielsen med et minuts stilhed.
Tak. Ære være deres minde.
Aktiviteter sommer:
Vind i håret Sol i ansigtet Ud på Lillebælt Vand under årerne Hvad mere kan man ønske sigEn af forårets højdepunkter var Kongen Frederik den 10. maj ankomst til Royal Run.
Med 5 både på vandet og vores stander i flagalen på Øster strand til kongens velkomst. Vi modtog kongen sammen med et hav af både fra omliggende roklubben og kajakklubber, på en dag med flot vejr.Klubbens aktiviteter:
Klubrengøring og standerhejsning i april. I maj startede roskolen for de nye medlemmer. Mandag og onsdag gik det løs med oplæring af nye medlemmer og den traditionelle mandag og onsdags roning. Morgenholdene 6-er og 7-er klubberne. Kl. 9 roning mandag og torsdag. Tirsdags aften madpakkeroning. Torsdag aften torsdagsklubben. Lørdag morgen roning med efterfølgende rundstykker og kaffe. Kajakgruppen med opstart svømmehal og onsdagsinstruktion. Idrætsmærkeroning. Langture for flere grupper ud fra klubben og ud fra andre klubber inden og udenlands. Ronet Syd turene. Grundlovsdagstur. Møllens dag. Ud til Karin i Trelde. Trelde Nes og andre ture i Kajak. Til sommerhuset i kajak.Derforuden de ture i aftalte individuelt.
I danner hold og tager med jeres rokammerater på vandet til en rigtig god oplevelse.
Der skal også nævnes:
Cykelholdet om onsdagen Kanindåb desværre var der ikke vand til kaproning i år men der var en konkurrencen omkring klubhusetHelt sikkert flere ture som ikke er nævnt
Klubbens sportslige resultater:
Til standerstrygning blev ro- statistikken opgjort:
Det sidste år har vi ifølge Member-link tilsammen roet:
26.095 km (2146 – 3 km) på vandet. 131 registrerede inkl. fremmede. Johannes 2176 km heraf 1609 km (473 – 6 km) i kajak. 18 registrerede Per Allan 473 km og 1454 km (496 – 6 km) i Coastal. 14 registrerede Frede 496 km 17465 km (1090 – 5 km) i ergometer. 75 registrerede. Johannes 1115 kmTilsammen nogle tal der ikke var rekord men nogle imponerende tal som jeg syntes i kan være stolte af.
Vi kommer ikke uden om vores Guldfire medmedaljer ved forskellige regattaer, til Masters VM i Berlin med deltagelse af Frede, Hans-Werner, Martin og Aage hvor de desværre ikke vandt.
Bedre gik det med Frede og Ole B. fra Middelfart samt Hans Werner og Tage Staal fra Odder der der vandt guld i dobbelt sculler.
DM på Bagsværd, hvor Kaare trak 3 guldmedaljer i DM på Bagsværd, i Dobbelt, Fire og Otte.
Kaare var desuden i London med sin makker hvor de deltog i Henley head of the river, dog uden at de vandt deres heat.
Aktiviteter vinter:
Når vejret tillader det:
Morgenholdene 6-er og 7-er klubberne er på vandet, efter kl. 8 når vejret tillader det. Kl. 9 roning mandag og torsdag. Lørdag morgen roning med efterfølgende rundstykker og kaffe. Ro-spinning. Kirsten og Lars der fører os igennem ca. 50 minutters ergometer roning. Med mange faste og trofaste deltagere. GP-8 ergometerroning. Idrætsmærke aktiviteter.Individuelt aftalte aktiviteter eller ergometer træning på egen hånd i motionsrummet eller i porten.
I vinterens løb har der været gang i forskellige alternative motionsaktiviteter som:
Svømning. Leje af 6 baner og sauna i Fredericia svømmehal om onsdagen med basinvagter: Jonas, Ivan, Berit, Elsebeth, Peter og Per Her er plads til flere. Kravet er at i kan svømme 300m, så kom nu derud. Mandags gymnastik. I år med de 2 instruktører: Berit og Erik. Hver med forskellige øvelser. Jeg hører at flere deltagere opdagede muskler de ikke vidste fandtes. Idrætsmærke. Peter H.Her skal også nævnes værftsholdet der gør et fantastisk arbejde med at vedligeholde bådene.
Også en tak til:
Steen som vedligeholder Member Link og registringer af roaktivitter
Kirsten der sørger for adgangskort.
Sociale arrangementer:
Også her har i ikke været på den lade side. Der skal nævnes:
Sangaftener. Foredrag Julebanko Runde fødselsdage Julefrokoster Gammelrorenes generalforsamling Sommerfest Kanindåbsfest afEt udvalg af klubbens mange gode aktiviteter der samler mange medlemmer i årets løb.
Vedligeholdelser, investeringer og sponsorater:
Vedligeholdelser:
Fredericia Kommune bevilgede 72.500 til renovering af bådslisken. Betalt 146.538,75 kr. Fredericia Kommune bevilgede 150.000 til genopbygning af betondækket. Betalt 153.136,26 kr. Fredericia Kommune klimaskærm pulje bevilgede 114.519,75 kr. til indgangsdøre og sidevinduer samt fuger i bådhallens ydermur. Betalt. 133.531,25 kr.Sponsorater: i alt: 99.287 kr.
DIF&GIF: 2 romaskiner: 17.750 kr. Daner Group: 1 Ski ERG: 14.140 kr. Tryk fonden: 20 redningsveste. Fynske bank: 2 motionscykler 20.000 Kr. Sydbank: 1 Crosstrainer 9,500 kr. Mindesamling efter Jan Jensen 11.091 kr. Beløbet skal gå til det i ønsker i roklubben og gerne hvor alle kan få gavn af den. Ren Natur, med rensning af strandkanten: 4000 kr. Parkeringsvagt ved Lillebælt Halvmaraton. 2800 kr.Fundraising gruppen:
Vi startede en fundraising gruppe. Anette, Kirsten, Søren, Bjørn og mig har arbejdet målrettet med at finde penge til ønskede tiltag.
Gruppen har gennem året arbejdet med flere emner:
Klub tøj. Her søges sponsorer Motionscykler: 2 cykler bevilget af Fynske Bank Crosstrainer: 1 stk. bevilget af Syd Bank Automatiske reoler til bådhallen. Der arbejdes med sponsor Inrigger: Her har vi fået afslag fra DEI&DGI. Der søges igen når årets pulje åbnerEn sponser tavle skal opstilles.
Vi skal finde nye emner at søge og finde mulighed for sponsor.
Udfordringer i 2024:
Sæsonen 2024 har desværre også budt på flere udfordringer.
Det være sig specielt omkring vejrforholdene som ikke har været vores klub til hjælp. Det kan også kan ses i -årets ro-statistik.
April og maj der var præget af østenvind og regn
En god juni
Udfordrende vejr i juli og august.
Fint vejr i september.
Regn, højvande og østenvind oktober til december.
Heldigvis kom vi, dog med forsinkelse i mål med bådslisken i maj og fik endelig betondækket gjort færdig efter at entreprenøren nølede i udbedringen mens vejret var godt.
Nord for klubben ser vi at opfyldning synker bag stensætningen. Dugen som skal være med til at holde på opfyldningen er nedbrudt, stensætningen skrider. Det medfører at opfyldningen fanges af vandet. Den har vi adresseret til kommunen.
Vi har stadig et nedbrudt stenglacis. Vi krydser fingre for at vi ikke vil opleve hårdt og længerevarende udfordringer med vind fra øst.
Vi har set at Fredericia Kommune er begyndt på opgradering af kystsikringen i syd. Fra klubbens side har vi advokeret for at der er kraftig mangel på velfungerende kystsikring i den nordlige del af Øster strand og Hyby stand. Kommunikation med Vej og Park har mundet ud i en positiv tilbagemelding om vores inddragelse i den kommende forbedring af kystsikringen. Jeg er moderat optimist for hvad det munder ud i.
Ønsker til renoveringsopgaver:
Opretning af flisebelægning foran klubhuset. Renovering af tagudhænget omkring klubbenKlubbens fremtid:
Når jeg ser rundt her i lokalet, ser jeg en stor flok aktive medlemmer der i mange år er kommet og har brugt klubben og dens faciliteter. Medlemmer der har slidt og slæbt for at holde klubben og dens aktiviteter i gang. Fra denne gruppe medlemmer hører jeg at de ikke har de samme kræfter som tidligere, at vi andre som stadig er på arbejdsmarkedet, ikke bruger klubben i samme grad som de har gjort. Der ønskes at vi kan tage over i højere grad.
Jeg kan kun konstatere at det er rigtigt. Hvorfor sker denne overtagelse ikke?
Vi er flere aktiviteter at vælge mellem i dag, ikke at klubben ikke bliver prioriteret, men der er flere prioriteter. Det er det landskab vi som klub skal navigere i.
Hvordan skal vi navigere, Jeg har ikke det endelige svar. Nogle melder sig ind i klubben fordi de vil lære at ro og indgå i et fællesskab, andre vil efter introduktion kunne gennemføre aktiviteter individuel og på tidspunkter der passer dem. Vi skal kunne favne dem alle hvis vi skal rekruttere og fastholde medlemmer.
Helt sikkert er det: Vi får brug for nyt blod i klubben. Vi skal hverve nye medlemmer til klubben, gerne i en lidt yngre andersgruppe end de fleste af os der sidder her.
Hvorfor? Kun derved kan vi fremover udvikle og sikre klubbens aktiviteter og finansiering.
Det er derfor nødvendigt at vi alle stemmer i.
Vi skal tage godt imod nye medlemmer. Vi skal alle bidrage til at det er en positiv oplevelse at være medlem i Fredericia Roklub. Vi skal alle være gode forbilleder for dem som med interesse kommer til vores klub. Der skal være respekt for hinandens forskelligheder. Der skal være en god og positiv tone imellem os alle.Det er også en af grundstenene for at vi kan udvikle vores klub.
Hvorfor har vi brug for nyt blod:
Det skal sikre klubbens aktiviteter på lang sigt. Det skal sikre klubbens økonomi på lang sigt.Og ja. Det vil kræve forandringer i vores klub, uanset om vi ønsker det eller ej.
Hvordan får vi nye medlemmer?
Bestyrelsen har sat igangsat tiltag for at hverve nye medlemmer. Vi:
Præsenterer klubben i butiksvindue i Danmarksgade gennem foråret. Information på FaceBook og hjemmeside. Foldere med information til fri afbenyttelse på begge sider af klubhusetSamtidig skal vi alle være med til at sprede budskabet og hjælpe med til at tage godt imod nye roere.
Vi skal fortælle byen at vi findes. At vi har nogle rigtig gode aktiviteter og faciliteter.
Vi skal i første omgang have interesserede ned i klubben når vi holder Åbent Hus.
Men der skal mere til: Det skal være en prioritet i den kommende bestyrelse.
Klubbens udvikling:
Vi er alle medlemmer i vores dejlige Fredericia Roklub.
Dermed er vi alle ansvarlige for at klubben fungerer, enten som en del af bestyrelsen eller deltager i forskellige aktiviteter. Jeg ved godt at klubber generelt har udfordringer med at skaffe medlemmer til forskellige poster. Det gælder også i vores klub. Der er pinlig tavshed når vi efterspørger hjælp til forskellige emner. Det kan i sidste ende betyde at vi som klub ikke kan tilbyde aktiviteter eller mulige indtægter fordi der ikke er opbakning til organisering og hjælp.
Jeg fornemmer at der er en holdning til at bestyrelsen organiserer og forbereder alle aktiviteter.
Vi skal have en mere dynamisk holdning til frivilligt arbejde, der skal være flere som tager en tørn med løbende opgaverne, samt melde sig til tillidsposter i vores klub.
Fastholdelse af medlemmer:
Vi skal have en plan for hvordan vi arbejder videre med de medlemmer som kom til klubben i forrige sæson.
Vi skal have en plan for at implementere nye medlemmer i den kommende sæson.
Her skal bruges hjælpere.
Klubbens frivillige arbejde:
Hvordan får vi flere frivillige til at tage en tørn i bestyrelsen og den organisering der er i det arbejde der skal ske i klubben.
Jeg kunne godt se at der bliver nogle jobs der relaterer sig til de forskellige poster i bestyrelsen. Her vil der være brug for nye kræfter.
Fremtidig bestyrelse:
Næstformand:
Desværre har Kirsten meldt fra til jobbet. Derfor skal vi have fundet en kandidat der er villig til at påtage sig jobbet.
Kasserer:
Det bliver en stor udfordring at finde en aftager for vores mangeårige kasserer Finn. Der skal udarbejdes en plan for overdragelse af kassereposten fra Finn når han stopper senest ved næste generalforsamling.
En mulighed er at Finns arbejde deles op i to jobs.
En person der tager sig af bogholderiet og regnskab Én person der tager sig af alt omkring medlemmer og registreringer heraf. En person der varetager svømme aktivitetenAfslutning:
Jeg ser tilbage på sæson 2024, som ikke har været et stille år.
Jeg har som formand prøvet at navigere mellem mange individuelle interesser, holdninger og meninger. Jeg kan ikke tilfredsstille alles ønsker. Håber for forståelse herfor.
Jeg har igen skullet tage stilling til mange emner.
Jeg har skullet håndtere mange sager fra jer medlemmer, i bestyrelsen eller alene. Men også de eksterne interessenter som:
DFfR. Fredericia Kommunes mange tiltag i forhold til idrætsaktiviteter. Erhvervsstyrelsen. Pengeinstitutter Økonomiske dispositioner Forsikringsselskaber Samarbejdspartnere Ro-net Syd Sponsorer og fonde Diverse som ønsker vores deltagelse i dit og dat.Som formand i en klub bliver man bombarderet fra alle sider og må finde ud af hvad der er vigtigt, skal prioritere i et nærmest kaotisk landskab.
På trods en stor tak til:
De her 6 dejlige kollegaer i bestyrelsen som i den grad har bidraget til arbejdet i bestyrelsen. Og til Jønne der troligt sender info ud til alle og vedligeholder hjemmesiden. I har gået til opgaven med en positiv ånd for klubbens bedste.
Alle i, Fredericia Roklubs medlemmer som har bidraget til at afvikle klubbens aktiviteter, hjulpet med store som små opgaver der ligger i en klub som vores. Også til jer skal også lyde en stor tak.
Dermed vil jeg give ordet videre til ordstyreren.